Entrada destacada

El temps de les cireres

En els propers dies trobareu en aquest blog unes quantes receptes amb cireres: en tenim tantes que no sabem com menjar-les! L'estimaré s...

Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris postres. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris postres. Mostrar tots els missatges

divendres, 11 de març del 2016

Pastís de maduixes

 
Aquest pastís de maduixes és prou fàcil de preparar: la massa és de cóc ràpid, i hem afegit un farciment de melmelada de mango, nata i uns maduixots frescos. També es pot fer sense la nata, si es vol aconseguir un pastís menys calòric.

Ingredients:
  • 250 g de maduixes;
  • 1 iogurt natural;
  • 2 volums (del vas del iogurt) de sucre;
  • 3 volums de farina;
  • mig volum d'oli;
  • un polsim de canyella;
  • ratlladura de taronja;
  • suc de mitja taronja;
  • licor;
  • melmelada de mango (o una altra);
  • 300 g de nata.
Elaboració:

Barregem tots els ingredients en un recipient: primer posem el iogurt, i amb el mateix recipient del iogurt anem afegint la resta d'ingredients, utilitzant-lo com a mesura. Cada volum representa el recipient ple. Afegim també el suc de taronja, la ratlladura i una mica de canyella en pols.
Batem amb una batedora elèctrica fins a homogeneïtzar la mescla, i l'aboquem en un motlle prèviament untat amb una mica de manega i farina, per a que no s'enganxi.
Coem al forn, a 140º C, fins que sigui ros i cuit. Deixem refredar.

Una vegada tenim el bescuit fred, el tallem horitzontalment per la meitat, i mullem la primera meitat amb una mica de licor. Cobrim amb melmelada de mango, i amb maduixes tallades a rodanxes. afegim una lleugera capa de nata, i tapem amb l'altra meitat del bescuit, també mullat amb el licor.
A continuació cobrim la superfície i els laterals del bescuit amb nata, i finalment decorem tota la superfície amb maduixes tallades longitudinalment, sobreposant-les unes sobre les altres i fent cercles. Posem una maduixa sencera al centre.

Deixar reposar una estona en un lloc fresc (no a la nevera), abans de menjar-lo.





dilluns, 25 de gener del 2016

Semiesfera de crema catalana i poma..a l'estil de l'Ettore de Bavette



Aquest cap de setmana ha estat la Festa Major del poble, i com cada any hem tingut convidats de la família a dinar...
Volia fer algunes postres especials, i vaig trobar una recepta d'un dels meus blogs preferits, de Bavette-Gastronomia: es tracta de la crema catalana amb poma i glacejat de caramel, que em va semblar perfecta per la ocasió.

Vaig seguir curosament les seves instruccions, que complementa amb un vídeo que mostra com fer la cobertura de caramel ..i..voilà! em van sortir unes semiesferes quasi perfectes, no tant com les seves, però prou boniques com per a presentar-les a la taula.

 
La decoració final la vaig fer a la meva manera, amb unes neules grosses trossejades i banyades amb una mica de xocolata, i una grosella a cada plat.


I encara me'n van quedar unes quantes, de semiesferes, que tinc congelades per una altra ocasió.

Gràcies, Ettore!
 




dimecres, 26 d’agost del 2015

Postre d'aniversari especial


El dilluns, la cuinera de casa feia anys...i ho vam voler celebrar en "petit comitè". I de postres li vaig preparar, no un pastís, sinó una de les seves postres més aconseguides, els tocinets, seguint la seva pròpia recepta. Però amb un toc una mica especial: unes flors i herbes aromàtiques fresques del jardí. I va quedar prou bonic.

Ingredients:
  • uns tocinets, fets segons la nostra recepta;
  • 400 g de raïm negre; 
  • 400 g de sucre;
  • flors de begònia comestibles;
  • pètals de rosa comestibles;
  • fulles de menta: un bon grapat;
  • fulles de sàlvia;
  • un ou;
  • moscatell, conyac, o un altre licor que us agradi;
  • aigua,
  • mitja llimona. 
  • una poma;
  • canyella.
Preparació:
    En primer lloc farem els tocinets. Jo els vaig fer en uns vasets ceràmics quadrats, i uns altres de circulars, però els podeu fer amb els motlles que tingueu, que resisteixen el vapor d'aigua.

    Una vegada cuits, els deixem refredar.

    Mentre refreden preparem les salses. jo en vaig fer tres de diferents:

    Salsa de raïm:
    Posem al foc suau 1/2 de vas d'aigua, i sucre per a fer un xarop. Mentre comença a escalfar,  tallem els raïms per la meitat, els xafem una mica en un morter i els incorporem al xarop. De tant en tant remenem, per tal que el raïm vagi deixant el seu suc i el xarop es vagi tornant de color del vi. Quan el xarop sigui una mica consistent, retirem del foc i colem, per eliminar les restes del raïm. Si el xarop resultant no és encara prou espès, el deixem una mica més a foc lent.

    Abans de retirar del foc, posem a l'interior uns daus de poma de petit tamany (1x1 centímetre), per a que agafin el color de la salsa. Retirem tot del foc, apartem els daus de poma i reservem els daus i la salsa per separat. Una vegada freda, la salsa no ha de quedar compacta, sinó una mica fluida.


    Salsa de menta:
    Posem moltes fulles de menta en el morter, les piquem, afegim unes gotes de llimona, i les posem en un altre pot amb xarop de sucre i aigua. Repetim el procés que hem fet amb la salsa de raïm. Si hi havia prou menta, el color serà tirant a verd, o una mica transparent amb to verdós. Reservem.

    Salsa d'ou:
    Barregem el rovell d'ou amb una cullerada de sucre i un rajolí de moscatell o de conyac. Remenem be, i posem durant un minut a bany maria, només per a que agafi una mica de consistència, vigilant que l'ou no cualli. Apartem i posem a la nevera.

    Presentació:

    Posem un tocinet al centre del plat, amb molta cura per a que no es trenqui. Posem les salses en biberons i decorem el plat amb gotetes de salsa, de manera que quedi tot ple de gotes de diferents colors.
    Afegim els daus de poma al plat, i les flors de begònia, que quedin decoratives. Acabem amb pètals de rosa, fulles de sàlvia i de menta repartides al voltant del plat, i alguna sobre el tocinet.


    I ja podeu servir-lo!










    També es pot posar en un plat fondo una base de la salsa de raïm, i afegir petits daus de tocinet i de poma, com si fos una sopa. En aquest cas acabem la sopa amb unes quantes fulles i flors.











    dilluns, 24 d’agost del 2015

    Figues al vi d'Oporto aromatitzat, amb fruits d'agost

    Seguim amb la temporada de figues...i com que la figuera és tant gran que és impossible collir tanta fruita, en vaig seleccionant poc a poc per a fer diversos plats.
    Aquest és una versió d'una recepta de Delicooks, que es fa confitant les figues en un vi d'Oporto aromatitzat amb canyella i altres espècies, i acompanyat d'altres fruites d'agost. N'he fet dues versions: una per a plat i una altra en vasets.

    Ingredients (4 persones):
    • 12 figues (3 per cap);
    • 300 ml d'Oporto;
    • 150 g de sucre;
    • 1 taronja;
    • uns quants grans de raïm negre;
    • 1 branca de canyella;
    • 1 beina de vainilla;
    • 1 culleradeta de pebre negre, en gra;
    • pell de llimona;
    • 1 cullerada de mel;
    • 100 g de mató.
    Preparació:
    Posem l'oporto en una cassola (hi han de caber les figues una al costat de l'altra); afegim el sucre, la mel, la canyella, la vainilla oberta i els gran de pebre. Traiem el suc de la taronja i li afegim; acabem amb una mica de pell de la taronja i de pell de llimona. Ho deixem confitar al foc suau, vigilant que no es cremi el sucre. Quan comenci a tenir una mica de consistència de xarop, afegim els grans de raïm i les figues senceres, i les deixem coure uns minuts (han que quedar senceres).

    Presentació:
    Posem un parell de cullerades del suc de confitar al fons del plat; col.loquem les figues damunt, i decorem amb 2 o 3 grans de raïm i un parell de mores madures. Es pot posar també la branca de canyella per a decorar.
    Acompanyem el plat amb una mica de mató, per a qui en vulgui.


    Per la presentació en vasets, posem un parell de cullerades de mató al fons, afegim suc del confitat, una figa, un parell de grans de raïm i una mora. acabem de decorar amb unes fulles aromàtiques. com que jo no en tenia, he posat fulles d'esbarzer (que no es poden menjar, evidentment).




    diumenge, 5 de juliol del 2015

    Bescuit de xocolata amb gelat de cafè


    Aquestes postres de diumenge, basades en el bescuit del web de Babette, un dels meus preferits, son per fer i menjar: amb aquesta calor, el gelat i la xocolata es desfan en un moment!: cal guardar-les en la nevera si no volem quedar-nos sense gelat....

    Ingredients:
    • 150 g de xocolata al 80%;
    • 20 g de farina;
    • 10 g de cacau amarg;
    • 2 ous sencers i un rovell;
    • 90 g de sucre;
    • 7 g de llevat Royal o semblant;
    • 50 g de mantega;
    • un rajolí de conyac; 
    • gelat de cafè de Chelats Sarrate, els meus preferits. 
     
      Preparació:

      Barregem la farina, el llevat i el cacau amarg i ho tamissem. Reservem.
      Posem la xocolata en un bol i la posem al microones, a baixa intensitat durant un parell de minuts, per tal que es desfaci. Vigilar no es cremi. Apartem i deixem temperar uns minuts.
      Preescalfem el forn a 180º.
      Mentrestant, batem els ous i el sucre en un bol, fins que blanquegi la mescla. Tot seguit afegim la xocolata desfeta, poc a poc, i un rajolí de conyac o rom, barrejant amb una espàtula i amb cura que no baixi molt la mescla.
      A continuació hi tirem poc a poc la farina amb el llevat i el cacau, amb cura.

      Preparem una safata amb paper de forn; posem 5 anells de metall, sucats per dins amb mantega i espolvorejats amb cacau en pols.
      Posem la mescla dins els anells, només fins la meitat, ja que en coure puja bastant. Coem a 180º durant uns 15 minuts. Treure quan sigui cuit, i deixar refredar.
      Si es vol, preparem una decoració de xocolata, creuant línies de xocolata desfeta al microones, i posant-ho al congelador per a que agafi consitència. Es pot tallar en forma de cercle amb un anell de metall.

      Presentació:
      Cal fer-la un moment abans de servir. Tallem el bescuit en dos. Posem una mica de gelat de cafè a damunt del primer tall de bescuit, una mica desfet. cobrim amb la part superior del bescuit. Posem una quenelle o una bola de gelat de cafè a damunt, i acabem amb la decoració de xocolata.
      Menjar de seguida.

      dimarts, 24 de març del 2015

      Mousse de maduixes


      Del pastís de xocolata amb mousse de maduixes em va sobrar bastant farcit, i vaig decidir fer-ne unes copes, alternant la mousse amb maduixes fresques i aromatitzant amb menta..el resultat son unes postres prou suaus i aromàtiques, perfectes per un dinar de festa.

      Ingredients:
      • 10 maduixes;
      • pell de taronja;
      • 50 g de nata;
      • 1 fulla de gelatina;
      • 1 vas d'aigua;
      • 1 cullerada de sucre;
      • una cullerada de iogurt;
      • anís estrellat;
      • mitja branca de canyella;
      • vinagre balsàmic;
      • rom.

      Preparació:
      Posar la fulla de gelatina en aigua, per a que s'estovi.
      En un cassó posem mig vas d'aigua i el sucre, i ho fem bullir. Apartar i afegir l'anís estrellat, la canyella, pell de taronja i una mica de vinagre balsàmic; tallem les maduixes a quarts i les hi afegim. Deixem infusionar una estona, fins que refredi.

      Traiem les maduixes del xarop i les triturem bé; les passem pel colador xinès per eliminar les llavors.
      Mesclem la nata amb el sucre i la muntem. També podem comprar nata ja muntada i dolça.
      Posem una cullerada de iogurt en un cassó i escalfem una mica; afegim la fulla de gelatina, desfem be i apartem del foc. Afegim la polpa de les maduixes, un raig de rom i acabem de barrejar. Incorporem la nata i mesclem amb cura per homogeneïtzar. Deixem a la nevera una estona.
      Presentació:
      Omplim una copa fins a la meitat de mousse; afegim una capa de maduixes fresques tallades a làmines, acabant d'omplir amb més mousse amb ajut d'una mànega pastissera.
      Decorem amb unes làmines de maduixa i uns brots de menta.










      diumenge, 22 de març del 2015

      Pastís de xocolata amarga i maduixes


      Aquest pastís o bescuit de xocolata amarga es una mica elaborat si el volem farcir, però es pot fer en dues etapes: el dia abans es pot preparar el bescuit, i el farcit i la cobertura es pot fer el dia en que ens el vulguem menjar.

      Ingredients:
      Pel bescuit de xocolata:
      • 150 g de xocolata al 70% de cacau;
      • 50 ml de llet;
      • 110 g de mantega;
      • 110 g de sucre;
      • 3 ous;
      • 100 g de farina;
      • 50 g de pistatxos;
      • un sobre de llevat;
      • rom.
       Pel farcit (mousse de maduixes):
      • 6 maduixes
      • pell de taronja
      • 50 g de nata
      • 1 fulla de gelatina
      • 1 vas d'aigua
      • 1 cullerada de sucre;
      • una cullerada de iogurt;
      • anís estrellat
      • mitja branca de canyella;
      • vinagre balsàmic;
      • rom.
       Per la cobertura i la decoració:
      • 70 g xocolata al 70% cacau;
      • 1 fulla gelatina;
      • 10 ml de nata;
      • ametlles cobertes de xocolata amarga;
      • 1 maduixa;
      • brots de menta.

      Preescalfar el forn a 160º C. Dissoldre al microones la xocolata amb la llet, vigilant que no es cremi, i mesclant fins que quedi homogeni. Mesclar el llevat amb la farina.
      Batre la mantega (que haurem deixat temperar prèviament) amb el sucre, fins que quedi esponjosa. Afegir poc a poc els ous, un a un, juntament amb una mica de farina, i remenar vigilant que no es talli la mescla. A continuació afegir la xocolata fosa (si s'ha refredat, tornar a escalfar per a que sigui líquida) i barrejar; acabem d'afegir la farina tamisada, un raig de rom i els pistatxos molts, més un parell de pistatxos a trossets, i homogeneïtzar amb cura.
      Untar uns motlles alts amb una mica de mantega i afegir pols de farina tamisada; omplir els motlles fins a 2/3, i coure al forn de 45 minuts a 1 hora. Comprovar la cocció punxant amb un ganivet; està cuit quan surt sec. Deixar refredar. Ha de quedar esponjós.


      Preparació de la mousse de maduixa:
      Posar la fulla de gelatina en aigua, per a que s'estovi.
      En un cassó posem mig vas d'aigua i el sucre, i ho fem bullir. Apartar i afegir l'anís estrellat, la canyella, pell de taronja i una mica de vinagre balsàmic; tallem les maduixes a quarts i les hi afegim. Deixem infusionar una estona, fins que refredi.

      Traiem les maduixes del xarop i les triturem bé; les passem pel colador xinès per eliminar les llavors.
      Mesclem la nata amb el sucre i la muntem. També podem comprar nata ja muntada i dolça.
      Posem una cullerada de iogurt en un cassó i escalfem una mica; afegim la fulla de gelatina, desfem be i apartem del foc. Afegim la polpa de les maduixes, un raig de rom i acabem de barrejar. Incorporem la nata i mesclem amb cura per homogeneïtzar. Deixem a la nevera una estona.
      Ara farcirem el pastís: cal fer un forat al centre, ajudant-nos d'una cullera, vigilant de no trencar el bescuït. Hi posem la mousse de maduixa i deixem a la nevera una estona, fins que espessi.

      Mentrestant prepararem la cobertura: 
      Posem la gelatina a estovar en aigua.
      Desfem la xocolata amb una mica de nata (o llet), a bany maria o al microones, amb molta cura. Quan sigui líquida l'apartem del foc i deixem refredar fins a 60º. En aquest punt afegim la gelatina ben escorreguda, i mesclem fins que es dissolgui. Deixem refredar una mica més, fins a uns 30º. Abans que solidifiqui posem la cobertura sobre el pastís, deixant que llisqui una mica pels costats. Ens podem ajudar d'un ganivet per allisar la superfície. Si la xocolata no està líquida no s'estendrà be. Deixem acabar de refredar. 
      Decorar amb les ametlles cobertes de xocolata amarga i una làmina de maduixa.

      Servir a temperatura ambient. Es pot acompanyar d'un coulis de maduixa.







      dijous, 5 de febrer del 2015

      Bescuit de taronja

       

      Aquest bescuit és tant senzill de fer com el típic cóc ràpid, però surt molt més gustós, amb l'aroma de la taronja. Perfecte per a un berenar acompanyat d'un bon llibre.

      Ingredients:
      • 3 taronges;
      • 3 ous;
      • 200 g de farina;
      • 290 g de sucre;
      • 60 ml d'oli d'oliva;
      • llevat en pols;
      • la pell d'una llima, per a la decoració.
      Preparació:
      Preescalfar el forn a 180ºC; En un recipient fondo o un bol, mesclar els ous, 200 g de sucre (la resta el reservem), el suc de dues taronges i l'oli d'oliva; quan sigui uniforme, afegim la farina i el llevat i continuem batent amb un robot o una batedora a baixa velocitat, fins a obtenir una mescla homogènia.
      Abocar la mescla en un motlle tipus "bundt". A continuació tallem l'altra taronja a talls petits i els afegim a la mescla, enfonsant-los lleugerament. Coure al forn a  180º fins que estigui cuit.

      Mentre cou el bescuit, tallem unes làmines fines de pell de taronja i llima ( o llimona, si no en teniu), i les caramel·litzemen un pot amb una mica d'aigua i la resta del sucre que ens quedava.

      Quan el bescuit sigui fred, decorem amb les pells caramel·litzades de la taronja i la llima, alternativament, i en servir, afegir una mica del caramel que ens ha quedat de coure les pells de la taronja.


      diumenge, 29 de juny del 2014

      Copa de gelat de torró i de gerds

      Avui la mare ha preparat un arròs de llamàntol per dinar, i hem decidit acompanyar-lo d'unes postres fresques per celebrar que ja som a l'estiu. Amb els gerds i una mica de mató hem preparat un gelat suau i lleugerament àcid que acompanya molt bé l'escuma gelada de torró.

      Ingredients:
      Pel gelat de torró:
      • 300 ml de nata muntada;
      • restes de torró de xixona de les festes de Nadal;
      • una mica de llet per desfer el torró;
      • 50 g de sucre;

        Pel gelat de gerds:
        • 300 g de gerds;
        • 80 g de sucre;
        • 50 ml d'aigua;
        • 250 g de mató.
        Preparació del gelat de torró:

        Si la nata ja és dolça, no cal afegir sucre; si utilitzem nata líquida per muntar, afegirem el sucre indicat, abans de muntar-la. Desfem el torró amb les mans i el posem en un vas amb la llet; remenem fins que quedi ben dissolt, i l'afegim a la nata muntada; barregem la mescla per tal d'obtenir una escuma homogènia; deixem en el congelador durant unes 3 hores si no tenim geladora; de tant en tant cal barrejar la crema per tal de desfer els cristalls de gel i aconseguir que el gelat quedi cremós.

        Preparació del gelat de gerds:

        Fem un almívar amb el sucre i l'aigua, remenant fins que el sucre es dissolgui. Apartem del foc i el deixem refredar.
        L'altra banda, separar uns quants gerds per la decoració, i triturar-ne la resta -uns 250 g-, fins a fer-ne un puré. Ho passem per un colador xinès per a eliminar les llavors, i hi incorporem l'almívar. Deixem a la nevera per a que refredi una mica. Quan sigui fred, i afegim el mató i batem fins a obtenir una crema uniforme. Ara ja en podem fer un gelat, be amb una geladora o fent-ho a mà, posant-lo al congelador unes 4 hores, batent de tan en tant. En la última barreja podem incorporar uns gerds trencats amb els dits, per tal d'obtenir un gelat amb dues textures.

        Per presentar els gelats, ho podem fer amb una cullera de fer boles. Nosaltres hem posat el gelat de torró al fons d'una copa i hem afegit unes boles de gelat de gerds a sobre; cal acabar-ho amb uns gerds frescos que donen el punt de contrast als gelats.